THE SOLIDARITY HAZING OF PET CIVIL UFSCAR – RESIGNIFYING A UNIVERSITY TRADITION AND DEVELOPING SKILLS.

Authors

  • Cali Laguna Achon Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) https://orcid.org/0000-0001-5819-8089
  • Alex Sander Clemente de Souza Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) https://orcid.org/0000-0003-3411-0649
  • Henrique Okura Itida Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Larissa Marçon Pirani Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Melissa Canalli Joaquim Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Sayuri Inoue Batista Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Keywords:

University Extension, Welcoming, Ethics, Social Responsibility, Environmental Responsibility

Abstract

The PET Civil UFSCar was established in 2013 and, over the past ten years, has carried out various activities aimed at strengthening the triad of teaching, research, and extension. PET groups play a fundamental role in student retention, as their activities require greater engagement with undergraduate studies, the university, and society. Thus, to redefine the tradition of university hazing and promote the welcoming of freshmen, PET Civil created the Solidarity Hazing, an annual initiative involving social actions in charitable institutions. This allows participants to apply Civil Engineering concepts in practice, such as minor renovations, painting, concreting, and more. This activity has been conducted for nine years, since 2015, making it one of the group's most significant initiatives, reaching hundreds of people and six different charitable institutions. Taking advantage of the university’s freshman welcome week, Solidarity Hazing fosters a sense of belonging among new students, encouraging interaction with senior students, exposure to engineering practice, and social responsibility from the very beginning of their studies. This also contributes to reducing dropout rates. Therefore, this initiative ensures the inseparability of research, teaching, and extension, while also developing essential skills for both senior students, who organize the activity, and freshmen, who actively participate as key protagonists.

References

ADEPOJU, O. O.; AIGBAVBOA, C. O. Assessing Knowledge and Skills Gap for Construction 4.0 in a Developing Economy. Journal of Public Affairs, 2021.

ALMEIDA, J. P. P. Geração Z – Valores, desafios e o mercado de trabalho numa sociedade digital. The Trends Hub, n. 2, 2022.

BENEŠOVÁ, A.; TUPA, J. Requirements for education and qualification of people in Industry 4.0. Procedia Manufacturing, v. 11, p. 2195-2202, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 2, de 24 de abril de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Engenharia. Brasília, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 1, de 26 de março de 2021. Altera o Art. 9º, § 1º da Resolução CNE/CES 2/2019 e o Art. 6º, § 1º da Resolução CNE/CES 2/2010, que institui as Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação de Engenharia, Arquitetura e Urbanismo. Brasília, 2021.

FLEMING, G. C. et al. What engineering employers want: An analysis of technical and professional skills in engineering job advertisements. Journal of Engineering Education, v. 113, n. 2, p. 251-279, 2024.

FLEURY, M. T. L.; FLEURY, A. Construindo o conceito de competência. Revista de Administração Contemporânea, v. 5, n. esp., p. 183-196, 2001.

GARCÍA DE SOTO, B. et al. Implications of Construction 4.0 to the Workforce and Organizational Structures. International Journal of Construction Management, v. 22, p. 205–217, 2022.

GLOBO. Trote solidário integra calouros e veteranos da UFSCar em São Carlos. Globo Play, 11 mar. 2020. Disponível em: https://globoplay.globo.com/v/8391846/. Acesso em: 10 mar. 2025.

GLOBO. Alunos da UFSCar recepcionam calouros com ações sociais em São Carlos. Globo Play, 10 maio 2023. Disponível em: https://globoplay.globo.com/v/11610371/. Acesso em: 10 mar. 2025.

GLOBO. Calouros de engenharia civil da UFSCar fazem obras em escola estadual em trote solidário. Globo Play, 27 mar. 2024. Disponível em: https://globoplay.globo.com/v/12471822/. Acesso em: 10 mar. 2025.

JORNAL SÃO CARLOS AGORA. Trote solidário na UFSCar beneficia instituição de São Carlos. Jornal São Carlos Agora, 7 jul. 2022. Disponível em: https://www.saocarlosagora.com.br/cidade/trote-solidario-na-ufscar-beneficia-instituicao-de-sao-carlos/148994/. Acesso em: 10 mar. 2025.

LOPES, S. R. de A. Evasão de alunos no Ensino Superior: ações para reduzir a evasão nas IES. 2022. 89 f. Dissertação (Mestrado em Economia) — Universidade de Brasília, Brasília, 2022.

MELO FILHO, J. F. Programa de Educação Tutorial: trajetória, desafios e articulações. Revista Eletrônica do Programa de Educação Tutorial – Três Lagoas/MS, v. 1, n. 1, p. 33-56, 2019.

MENEGON, J.; SILVA FILHO, L. C. P. The Impact of Industry 4.0 Concepts and Technologies on Different Phases of Construction Project Lifecycle: A Literature Review. Iranian Journal of Science and Technology, Transactions of Civil Engineering, v. 47, p. 1293–1319, 2023.

PET CIVIL UFSCAR. Site do Programa de Educação Tutorial do curso de Engenharia Civil. Disponível em: https://www.petcivil.ufscar.br/. Acesso em: 10 mar. 2024.

PINHEIRO, F. V. da S. et al. Programa de Educação Tutorial: uma análise retrospectiva das ações realizadas para auxiliar na formação pessoal e profissional dos alunos do curso de Sistemas de Informação. Anais... WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 30., 2022, Niterói. Anais... Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022. p. 61–72. ISSN 2595-6175.

RÁDIO UFSCar. Entrevista sobre o Trote Solidário do PET Civil UFSCar. Central Podcast, Rádio UFSCar 95,3 FM, 3 abr. 2022. Disponível em: http://radio.ufscar.br/playerPodcast/1330. Acesso em: 11 mar. 2024.

ROSO, A. et al. Trotes na universidade e violências: uma revisão integrativa. Psicologia Argumento, v. 39, n. 103, p. 25-55, 2020.

SEEMILLER, C.; GRACE, M. Generation Z: Educating and Engaging the Next Generation of Students. About Campus, v. 22, n. 3, p. 21-26, 2017.

SEERY, N.; BUCKLEY, J.; DUNBAR, R. Advancing Engineering Education Through Flexible and Inclusive Curricula. Education Sciences, 2013.

UFSCAR. Universidade Federal de São Carlos. Projeto Pedagógico do Curso de Engenharia Civil: versão implantada em 2019. São Carlos: ProGrad, 2019. Disponível em: https://www.prograd.ufscar.br. Acesso em: 23 out. 2024.

VALIM, L.; FOSSALUZA, A. S. Por que é tão complexo acabar com o trote universitário? Uma análise das políticas de enfrentamento à violência no ensino superior. Anais... IX Congresso Internacional de Direitos Humanos de Coimbra, v. 9, n. 1, 2024. Disponível em: https://www.trabalhoscidhcoimbra.com/ojs/index.php/anaiscidhcoimbra/article/view/3633. Acesso em: 10 mar. 2025.

ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2025-10-20