INTERDISCIPLINARY PRACTICE IN TEACHING GEOLOGY FUNDAMENTALS: ANALYSIS AND APPLICATION OF SOIL HORIZONS IN ENGINEERING

Authors

  • Marcelo Tavares Gomes de Souza ASCES
  • Jeferson Mendonça Pereira Filho ASCES

Keywords:

: Soil Horizon; Soil Characteristics; Interdisciplinary Engineering

Abstract

This paper presents an active methodology applied to the course Fundamentals of Geology, designed for students of civil, chemical, environmental, and production engineering. The activity involved the analysis and presentation of soil horizons and was structured to foster an interdisciplinary understanding, combining theory and practice regarding soil characteristics and applications in various engineering fields. Organized into groups, students explored soil layers based on texture criteria (clayey, sandy, silty) and drainage (good, moderate, poor), classifying their findings and relating them to key factors such as water retention and suitability for specific uses like agriculture, civil construction, and reforestation.

Each group analyzed the applicability of soil horizons to different engineering fields: civil engineering students focused on the impact of soil characteristics and topography on foundations and infrastructure; chemical engineering students examined the influence of soil on contamination processes and chemical reactions; environmental engineering students considered the role of soil in conservation, erosion control, and waste management; while production engineering students analyzed how soil properties affect logistics and transportation. In the end, each group built and presented a model representing soil horizons and their interactions with engineering practices, fostering an exchange of knowledge that enriched the interdisciplinary and practical understanding of geology applied to engineering.

References

ANTOLIN, M. Q.; ANTOLIN, G. D. C.; BRASIL, P. D. C. Educação ambiental e cultura maker no contexto da educação 4.0. Periódicos FURG, Rio Grande, v. 15629, 2024.

CAMPOS, J. P. et al. Explorando a Aprendizagem Cooperativa por meio do Programa FOCCO: desempenho dos alunos em Álgebra Linear no curso de Engenharia Civil. Revista de Ensino de Engenharia, v. 42, n. 1, p. 591-603, jan. 2023.

D'ASSPESSABBA, L. A aplicabilidade da metodologia de aprendizagem cooperativa no curso de Engenharia Civil da Universidade Federal do Ceará. 2018. TCC (Graduação em Engenharia Civil) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.

JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T.; HOLUBEC, E. J. Learning Together and Alone: Cooperative, Competitive, and Individualistic Learning. 5. ed. Boston: Allyn & Bacon, 1999.

LIMA, L. S.; SOUZA, V. S. Para além do concreto: a aprendizagem baseada em projetos no ensino de Engenharia Civil como estratégia. 2022. TCC (Graduação em Engenharia Civil) – Universidade Estadual do Paraná, Campo Mourão, 2022.

LOPES, J.; SILVA, H. A Aprendizagem Baseada em Projetos (ABPj) no ensino de engenharia. Anais... Congresso Nacional de Engenharia. Porto: Universidade Católica Portuguesa, 2022.

LOPES, P. M. Potencialidades da metodologia de “aprendizagem cooperativa” na aprendizagem. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 2022.

LÓPEZ, M.; GONZÁLEZ, E. Project-Based Learning and Model Construction in Engineering Education. J. Exper. Learn. STEM, v. 15, n. 3, p. 45-62, 2022.

SANTOS, J. S.; CENTENARO, F. M.; CENTENARO, A. E. M. Focco em prática: como a aprendizagem cooperativa faz diferença nos cursos de engenharia. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 8, p. 63415-63424, ago. 2020.

SMITH, J.; BROWN, A.; MARTINEZ, L. Soil Characteristics and Environmental Interactions. Environ. Geosci. J., v. 28, n. 2, p. 119-134, 2021.

SILVA, A. C. S. et al. A cultura maker na educação: uma revisão sistemática da literatura. Educitec, Manaus, v. 8, n. 1, p. 1349-695, 2022.

SILVA, J. A. S. Cultura Maker na educação: uma análise dos benefícios para o ensino médio. 2023. TCC (Especialização em Docência na Educação Profissional) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas, Maceió, 2023.

VALENÇA, A. K. A. Metodologias ativas no ensino de engenharia: uma revisão bibliométrica. Revista Produção Online, v. 23, n. 2, 2023.

Published

2025-09-21