Pedagogical Practices and Teacher Training for Inclusion: A Structured Analysis with the AHP Method

Authors

Keywords:

teacher training, higher education, inclusive education, neurodivergence

Abstract

The inclusion of neurodivergent students in higher education faces significant challenges, especially related to teacher training, which is often insufficient to meet the specific demands of these students. This study analyzed the main demands of teachers and pedagogical strategies to promote effective academic inclusion, using the Analytic Hierarchy Process (AHP) method to prioritize pedagogical practices identified in the literature. The analysis included articles that address gamification as a learning technique and teacher training for inclusive education. The results highlighted gamification as a dynamic and highly engaging approach, adaptable to the needs of students, and reinforced the importance of ongoing teacher training. The study concludes that inclusive pedagogical practices can be effectively applied in higher education, benefiting both neurodivergent and neurotypical students.

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). 5. ed. Arlington: APA, 2014.

ARMSTRONG, T. Neurodiversity: discovering the extraordinary gifts of autism, ADHD, dyslexia, and other brain differences. Boston: Da Capo Lifelong Books, 2017.

ARRUDA, D.; CASTANHO, E. Formação de professores e inclusão: desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação, v. 20, n. 62, p. 123-142, 2015.

CHOEZ, M. et al. Gamificação como recurso para engajamento de estudantes neurodivergentes. Revista de Ensino e Tecnologia Educacional, v. 12, n. 1, p. 55-71, 2023.

GOOGLE ACADÊMICO. Disponível em: https://scholar.google.com. Acesso em: 15 out. 2024.

LOPES, S. V. et al. A influência do capacitismo no Decreto n° 10.502/2020 e no texto da Política Nacional de Educação Especial (PNEE) 2020. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 49, n. 1, p. 679-692, jan./mar. 2023.

MARCILIO, C.; CHOEZ, M. Tecnologias digitais e metodologias ativas no ensino inclusivo. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 29, n. 2, p. 200-218, 2023.

MEC. Ministério da Educação (Brasil). Censo da educação superior 2013-2023. Brasília: MEC, 2024. Disponível em: http://portal.inep.gov.br. Acesso em: 15 out. 2024.

MEC. Ministério da Educação (Brasil). Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. Acesso em: 15 out. 2024.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

PORTAL DE PERIÓDICOS CAPES. Disponível em: https://www.periodicos.capes.gov.br. Acesso em: 15 out. 2024.

SAATY, T. L. The analytic hierarchy process: planning, priority setting, resource allocation. New York: McGraw-Hill, 1980.

SANTOS, J. M. O.; LIMA, P. G. A formação de professores e a educação inclusiva: discussão acerca do tema. Revista Docent Discunt, Engenheiro Coelho, SP, v. 1, n. 1, p. 63-70, 2. sem. 2020.

SANTOS, R.; OLIVEIRA, C. Neurodivergência e estratégias pedagógicas inclusivas no ensino superior. Educação e Pesquisa, v. 45, n. 3, p. 875-892, 2019.

SCIELO. Scientific Electronic Library Online. Disponível em: https://www.scielo.org. Acesso em: 15 out. 2024.

SINGER, J. Neurodiversity: the birth of an idea. Adelaide: Disability Studies, 1999.

SINGER, J. Why can’t you be normal for once in your life? From a “problem with no name” to the emergence of a new category of difference. In: SHAKESPEARE, T. (ed.). Disability discourse. London: Continuum, 1999.

TAYLOR, L. et al. Cognitive strengths in neurodivergent individuals. In: ARMSTRONG, T. (Org.). Neurodiversity in education and work. New York: Routledge, 2020.

WALKER, N.; RAYMAKER, D. M. Toward a neuroqueer future: an interview with Nick Walker. Autism in Adulthood, v. 3, n. 1, p. 5-10, 1 mar. 2021.

Published

2025-09-21