The Use of Virtual Simulators in Physics Education in Distance Engineering Courses: A Projectile Launch-Based Approach
Keywords:
physics teaching, engineering, distance education, virtual laboratory, projectile motion, virtual simulatorsAbstract
The teaching of Physics I in distance engineering courses presents significant challenges, mainly concerning the understanding and practical application of theoretical concepts. The absence of a physical laboratory can hinder the assimilation of topics such as kinematics and dynamics. In this context, virtual laboratories emerge as effective alternatives to enable experimentation and the analysis of physical phenomena in an interactive and accessible manner. This article investigates the effectiveness of using a virtual laboratory, specifically the PhET simulator from the University of Colorado, in conducting a practical lesson on projectile motion. The adopted methodology involved using the simulator to analyze variables such as initial height, launch angle, and launch velocity. The results indicate that the simulation provided a better understanding of physical phenomena, facilitating the visualization and analysis of concepts in a controlled environment. Additionally, students were able to make predictions, compare experimental and mathematical results, and identify projectile behavior patterns. It is concluded that the use of virtual laboratories is an effective pedagogical tool to complement the teaching of Physics in distance learning courses, promoting greater engagement and active learning among students.
References
BARBOSA, A.; ALMEIDA, P. Uso de simulações no ensino de ciências: benefícios e desafios. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 45, n. 2, p. 78-92, 2023.
BARBOSA, J. R.; ALMEIDA, F. C. Aprendizagem significativa e simulações virtuais no ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 45, n. 2, p. 1-9, 2023.
CARVALHO, J. A.; AZEVEDO, R. L. A simulação computacional como recurso didático no ensino de lançamento oblíquo. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, e20210425, 2021.
COSTA, R.; PEREIRA, M. Simulações computacionais no ensino de ciências: impacto na aprendizagem. Revista de Educação Científica, v. 8, n. 1, p. 45-63, 2020.
COSTA, R. A.; PEREIRA, M. T. O uso de simuladores como recurso didático em aulas de Física. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n. 3, p. 82-94, 2020.
GIANNOTTI, M.; MASSI, L. R. A simulação computacional como ferramenta didática no ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 3, p. 848-871, 2016.
HALLIDAY, D.; RESNICK, R.; WALKER, J. Fundamentos de Física: volume 1 – mecânica. 10. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2011.
LIMA, F.; SOUZA, H.; ALVES, J. Personalização de experimentos virtuais no ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Ciências, v. 9, n. 2, p. 112-130, 2021.
LIMA, P. R.; SOUZA, T. M.; ALVES, J. F. Simulações interativas e ensino de Física: potencialidades no desenvolvimento do pensamento científico. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 20, n. 2, p. 233-248, 2021.
MARTINS, L.; OLIVEIRA, C.; SILVA, P. Simuladores como ferramenta de ensino na engenharia a distância. Revista de Ensino Tecnológico, v. 6, n. 3, p. 98-115, 2022.
MELO, J. et al. A importância dos laboratórios virtuais no ensino de física. Educação & Tecnologia, v. 12, n. 1, p. 34-50, 2021.
MOREIRA, M. A.; OSTERMANN, F. A abordagem científica no ensino de Física: uma proposta baseada na aprendizagem significativa. Ciência & Educação, v. 6, n. 2, p. 219-232, 2000.
NORTON, K.; SCHMIDT, B. Estratégias didáticas para o ensino de física a distância. Journal of Distance Learning Physics, v. 5, n. 2, p. 67-82, 2020.
SANTOS, L. S.; OLIVEIRA, D. F. Ensino remoto e o uso de simuladores: contribuições para o ensino de Física. Revista Docência do Ensino Superior, v. 12, p. 1-15, 2022.
SANTOS, M.; OLIVEIRA, F. Retenção de conhecimento por meio de laboratórios virtuais. Revista de Educação a Distância, v. 4, n. 1, p. 23-41, 2022.
UNIVERSITY OF COLORADO BOULDER. PhET Interactive Simulations – projectile motion. Disponível em: https://phet.colorado.edu/sims/html/projectile-motion/latest/projectile-motion_pt_BR.html. Acesso em: 27 jan. 2025.
WIEMAN, C. E.; PERKINS, K. K. PhET: simulações interativas de física para ensino e aprendizagem. The Physics Teacher, v. 45, n. 1, p. 18–23, 2008.
WILSON, T.; LOWE, R. A experimentação remota no ensino de Física. International Journal of Physics Education, v. 11, n. 2, p. 56-74, 2019.
