THE DEVELOPMENT OF EXTENSION ACTIVITIES IN HIGHER EDUCATION COURSES: AN OVERVIEW OF ENGINEERING PROGRAMS

Authors

Keywords:

extension, engineering, Higher Education

Abstract

This work analyzes the extension activities present in Engineering courses in Higher Education, highlighting their importance in the context of Resolution nº 7/2018, which made the inclusion of these practices in undergraduate curricula mandatory. Through a systematic literature review in the Revista de Ensino em Engenharia (ABENGE), the characteristics, applications and challenges of extension actions were identified. The results showed a higher prevalence of projects among the activities analyzed, especially in the areas of Civil Engineering and Production Engineering. There was a predominance of actions carried out within the institutions and a significant growth in publications after 2018, attributed to current regulations. The study concludes that extension actions promote interpersonal, personal, social and professional skills, contributing to the comprehensive training of students and strengthening the relationship between university and society.

References

FORPROEX. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. Censo da Extensão Universitária 2022. Redenção: FORPROEX, 2023. Disponível em: https://unilab.edu.br/wp-content/uploads/2023/06/CENSO-EXTENSAO-FORPROEX-2022-1_230621_122256.pdf. Acesso em: 2 abr. 2025.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRAS (FORPROEX). Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX, 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 25 out. 2024.

GADOTTI, M. Extensão Universitária: para quê? Instituto Paulo Freire, 2017. Disponível em: https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf. Acesso em: 10 ago. 2024.

GALVÃO, T. F.; PEREIRA, M. G. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 23, n. 1, p. 183-184, 2014.

MEC. Ministério da Educação. Plano Nacional de Extensão Universitária. Brasília: MEC, 2012.

MEC. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Institui as diretrizes para a extensão na educação superior brasileira. Brasília, DF: MEC, 2018.

MEC. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 1, de 2 de abril de 2019. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Engenharia. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF: MEC, 2019.

OKOLI, C. Guia para realizar uma revisão sistemática da literatura. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. e748, 2019.

OLIVEIRA, C. M. R.; SANTOS, M. S. F. Educação em engenharia de produção: ensino, pesquisa e extensão em uma IES do nordeste. Revista de Ensino de Engenharia, v. 41, p. 16-28, 2022.

POLTRONIERI, C. F. et al. Integração entre pesquisa-ensino-extensão: aplicação na disciplina de processo de desenvolvimento de produtos. Revista de Ensino de Engenharia, v. 43, p. 208-227, 2024.

SANTOS, C. F. C.; GAIO, R. C. A extensão universitária como fundamento para uma formação cidadã: uma revisão sistemática. Revista Intersaberes, v. 19, p. e24tl4023, 2024.

SILVA, W. P. Extensão universitária: um conceito em construção. Revista Extensão & Sociedade, v. 11, n. 2, p. 1-12, 2020.

THIOLLENT, M. J. M.; IMPERATORE, S. L. B.; SANTOS, S. R. M. Extensão universitária, concepções e reflexões metodológicas. [S.l.]: Editora CRV, 2022.

ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2025-09-21