The Profile of Industrial Engineering Students in Different Higher Education Institutions in Brazil

Authors

Keywords:

Higher Education, Industrial Engineering, HEI, Student profile

Abstract

The study presents an analysis of the profiles of Production Engineering students across different types of educational institutions. Microdata and the Student Questionnaire, provided by the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP) in 2019, as well as the classification of universities into typologies by Schwartzman et al. (2021), were used. Physical, socioeconomic, family characteristics, employment status, and academic motivations were considered in the study. The results show that there are differences in student profiles according to the type of institution

References

ALVES, M. F. S.; MANTOVANI, K. L. Identificação do perfil dos acadêmicos de Engenharia como uma medida de combate à evasão. Revista de Ensino de Engenharia, v. 35, n. 2, 2017.

ARAÚJO, A. M. Success in Higher Education: A review and conceptualization. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, A Coruña, v. 4, n. 2, p. 132-141, 2017.

BERTOLIN, J.; MCCOWAN, T.; BITTENCOURT, H. R. Expansion of the Distance Modality in Brazilian Higher Education: Implications for Quality and Equity. Higher Education Policy 36, p. 231-249, 2023.

BERTOLIN, J.; TAVARES, O.; SIN, C. Towards a democratic and fair society: Civic competences of Brazilian graduates. Education, Citizenship and Social Justice, 0(0), 2022.

LI, D. L. O novo Enem e a plataforma Sisu: efeitos sobre a migração e a evasão estudantil. 2016. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, 2016.

MCCOWAN, T.; BERTOLIN, J. Inequalities in higher education access and completion in Brazil. UNRISD working paper, 2020.

OLIVEIRA, A. S. R. de; SILVA, I. R. Políticas de inclusão social no ensino superior brasileiro: um estudo sobre o perfil socioeconômico de estudantes nos anos 2010 a 2012. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 33, p. 1-28, 2017.

RISTOFF, D. O. Novo perfil do campus brasileiro: uma análise do perfil socioeconômico do estudante de graduação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 3, 2014.

SCHWARTZMAN, S.; SILVA FILHO, R. L.; COELHO, R. R. A. Por uma tipologia do ensino superior brasileiro: teste de conceito. Estudos Avançados, [S. l.], v. 35, n. 101, p. 153-188, 2021.

Published

2025-10-20